הקונספט של מטבח פתוח

בדור הקודם מטבחים היו מוצרים סטנדרטיים למדי, כשההבדל בין מטבח א' למטבח ב' הסתכם בעיקר בגוון שונה לפורמייקה. בימינו לעומת זאת, בעקבות התעצמות החשיבות של המרחב הקולינארי בחיינו, ישנו מגוון רחב מאוד של אפשרויות, החל ממטבחי חוץ (כלומר כאלה הממוקמים בגינה ומאפשרים חווית אירוח מפנקת בנוחות מרבית) דרך מטבחים כפריים מול מודרניים (כלומר עם עיצובים, אופי ומהות שונים בתכלית), ועוד פרמטר שניתן לבחור הוא האם בין המטבח לבין שאר מרחבי הבית ישנה הפרדה ע"י קיר או שמא זרימה וחיבור טבעיים – כלומר מטבח פתוח.

הקונספט של המטבח הפתוח, ובעיקר הפופולאריות ההולכת וגוברת שלו, מסמל שינוי מהותי ביחס שלנו למרחב הקולינארי: אם בעבר העדפנו לתחום את הבישולים, האפייה, הצלייה, הקיצוץ ושאר פעולות הכנת אוכל למרחב מצומצם יחסית, ולהסתיר אותן מעיני האורחים ובעצם גם מבני הבית שנמצאים מחוץ למטבח, הרי שכיום שם המשחק הוא פתיחות. בהתאם, ריחות הבישולים דווקא הופכים את הסלון לאינטימי יותר, הרחש שמשמיעים הירקות המוקפצים על המחבת מעורר את החושים בכל רחבי הבית וגם כיף לראות את כל ההתרחשויות הקולינאריות. גם במסעדות רבות, אגב, כבר אומץ הקונספט של מטבח פתוח כחלק מהשואו לאורחים ומתוך הבנה שאין מה להסתיר מהלקוחות, אלא להיפך, בשקיפות יש עוצמה ובהקשר של מטבחים היא בהחלט מעוררת רושם חיובי ותיאבון.

המשכיות מושכלת

המרכיב החשוב ביותר בעיצוב מטבחים פתוחים הוא המשכיות מושכלת בינם לבין הסלונים או מרחבי המגורים האחרים שצמודים אליהם. בפרט מומלץ בחום שהריצוף יהיה זהה, שכן שבירתו לשני מקטעים שונים פוגמת בהמשכיות בין האזורים השונים ומייצרת מצב שהוא לא לכאן ולא לכאן ושלא מצליח להחליט אם הוא רוצה לחבר או להפריד.

בנוסף כדאי להקפיד כי הגוונים הדומיננטיים במטבח ייצרו הרמוניה עם אלה שבאזורים הסמוכים, וגם את גופי התאורה בשני המרחבים כדי לבחור בקפידה כך שהם ישלימו אלה את אלה.

אגב, כשמדובר בדירות קטנות יחסית הפיתרון של מטבח פתוח מאפשר ניצול מקסימלי של החלל ועל כן מומלץ במיוחד.

מטבח פתוח עם הפרדה מסוימת

אם רוצים ליצור הפרדה מסוימת בין המטבח למרחב המגורים הסמוך לו, האופציה הטובה ביותר היא אי – שמעצם הווייתו מסמן כי מדובר בטריטוריות שונות אולם לא יוצר חציצה קשיחה אלא מאפשר זרימה מיטבית בין האזורים.

אופציה נוספת היא שולחן אוכל, ובפרט אם הוא מושקע ומושך אליו תשומת לב ומחמאות.

פתיחות גם לעולם שבחוץ

מאפיין בולט אחר של מטבחים פתוחים הוא היותם פתוחים גם לעולם שבחוץ: אמנם חלונות רחבי ידיים שמכניסים פנימה המון אור טבעי ואוויר צח ניתן למצוא בהרבה מטבחים מעוצבים, אבל במטבח פתוח הם כמעט על תקן חובה, שכן לנוכח אופיים של מטבחים אלה פשוט מתבקש שיופיה של הסביבה ייכנס פנימה וידגיש את מוטיב הפתיחות.

סדר וניקיון

מטבחים פתוחים גלויים לעין כל, כולל אורחים, לאורך כל זמן האירוח – ועל כן חשוב לשמור בהם באופן קבוע על סדר וניקיון.

כמובן שבאופן כללי מומלץ לשמור על המרחב שבו אנחנו מבשלים ואוכלים נקי, וגם סדר וארגון בסופו של דבר הופכים את הכנת האוכל ליעילה יותר ומהנה יותר, אבל לא כולנו מצליחים לשמור על סדר וניקיון ולמעשה ישנם גם כאלה שהאופי שלהם פשוט יוצר בלגן – במקרים אלה כדאי לשקול טוב טוב אם מטבח פתוח הוא אכן האופציה האידיאלית.

בכל מקרה, כדאי למקם במטבח פתרונות אחסון רבים, כפי שבדרך כלל קורה במטבחים מודרניים, כך שלכל פריט יהיה מקום משלו ורמת אי הסדר תפחת.

הקונספט של מטבח פתוח

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

מטבח כפרי מודרני - האם הוא יעלם אי פעם?

מטבח כפרי מודרני - האם הוא יעלם אי פעם?

מטבח כפרי מודרני – אם גם אתם מתחברים לאותנטי, לקצת עתיק של פעם, למראה העץ שאומר הכל, לפרזולים המעניינים, לתחושת הביתית והחמה, כנראה שגם אתם מחדשים את המטבח הקיים שלכם…
תכנון מטבחים א‘ ב‘

תכנון מטבחים א‘ ב‘

תכנון מטבחים א‘ ב‘ תכנון מטבחים: המטבח הוא ללא ספק בין החללים הכי מורכבים בהיבט של תכנון אדריכלי. הוא משמש אותנו למגוון רחב של פעולות, נותן מענה לקשת של צרכים…
עיצוב מטבח חדש - 6 טיפים מעולים שאתם חייבים לאמץ

עיצוב מטבח חדש - 6 טיפים מעולים שאתם חייבים לאמץ

עיצוב מטבח חדש – 6 טיפים מעולים שאתם חייבים לאמץ בקרוב החיים שלכם עומדים להשתנות. אתם עומדים ליהנות ממטבח חדש, מעוצב ומרהיב ביופיו. מטבח שייתן מענה לכל הצרכים שלכם. סוף…
סגירת תפריט
נגישות

Add Your Heading Text Here

Click edit button 

sdadasdassdaasdasdasdasd